Svenska 8A

Arbetslivsvecka

Under vecka 20 har åk 8 arbetslivsvecka. Detta innebär att eleverna får att lära sig mer om utbildning och arbetsliv. Målet denna vecka är att:

  • Förstå olika branschers arbetsuppgifter samt vilka rättigheter och skyldigheter man har på arbetsmarknaden
  • Få en inblick i gymnasiet och de olika programmen
  • Kunna utforma ett CV och personligt brev samt förstå hur det kan användas
I svenska skriver eleverna ett personligt brev samt ett CV (Båda uppgifterna delas med mig på Google Drive). Dessutom kommer de att göra en muntlig presentation på fredag där de berättar om sina studiebesök i olika sektorer.


Att skriva reportage

Vi arbetar med textgenren reportage under veckorna 14-18. Vi har läst reportage, letat reda på reportage i dagstidningar och gått igenom vad som är typiskt för genren. Nu är det dags att skriva ett eget reportage om ett ämne som intresserar dig.

Du gör en planering inför skrivandet i form av en tankekarta eller en lista. Använd dig gärna av www.popplet.com för att göra en tydlig tankekarta på datorn. 


När du ska skriva ett reportage ingår för det mesta att du ska intervjua någon. För att lyckas bra med en intervju kan du ta hjälp av tipsen nedanför:

  1. Ställ så kallade öppna frågor. Det är sådana frågor som man inte kan svara ja eller nej på. Genom att ställa öppna frågor till den du intervjuar får du honom/henne att berätta.
  2. Lyssna noga på svaren du får. Den som du intervjuar kanske svarar på flera av dina frågor innan du hunnit ställa dem. Därför måste du vara beredd att stryka eller lägga till nya frågor under intervjun.
  3. Nöj dig inte alltid med första svaret du får på dina frågor. Ibland måste du ställa följdfrågor för att få det bästa svaret.
Kom ihåg!
- rubrik
- ingress
- brödtext

Om du känner dig osäker kan du titta på länken nedan: Att skriva reportage

  • Reportaget får vara en till två sidor långt inklusive bilder och eventuell faktaruta. 
  • Tänk på stavning och styckeindelning.
  • Var noga med detaljerna!
  • - Läsaren ska få känslan av att vara på plats.
  • Skriv din text i presens.

Inlämning och respons

Vi arbetar med kamratrespons måndag v 19 och uppsatsen lämnas in senast fredag v 19.

Satslära och läsförståelse

Vi arbetar med satslära under vecka 8-12. Dessutom läser vi valfria romaner under lästiden. Du ska nu få svara på en första läsförståelsefråga. Klicka på länken nedan för att komma till formuläret:


Stjärnlösa nätter

Vi har under vecka 2-7 läst boken Stjärnlösa nätter av Arkan Asaad. Tillsammans har vi lyssnat på boken samt diskuterat muntligt och skriftligt olika frågor som rör bokens tema. Jag vill nu att du öppnar din Drive och kontrollerar att du har gjort de uppgifter som ska göras.

Uppgift 1: Spågumman – förutspår.
  • Vad tror jag att det här kommer att handla om?
  • Vad får mig att tro det?
  • Här handlar det om att gissa.

Uppgift 2: Sammanfattning

  • När boken eller kapitlet är slut - sammanfatta det vi har läst.
  • Du blir mer och mer medveten om det viktiga i berättelsen när du lär dig sammanfatta.
  • Hitta huvudbudskapet.
  • Sammanfatta med egna ord.

Uppgift 3: PMI

  • Skriv ner allt som är bra med ämnet som vi arbetar med nu. Det är viktigt att allt annat än det som är bra skjuts åt sidan. 
  • Skriv nu ner allt som är dåligt med ämnet. Fokus ska vara på minus.
  • Nu är det dags att skriva ner vad som är intressant med ämnet.

Uppgift 4: Brevet till Amina från Amar


  • Tänk dig att du är Amár på bröllopskvällen. Skriv ett brev till Amina och förklara varför du lämnade bröllopet.




Tala

Under vecka 45-48 arbetar vi med muntliga presentationer. Den första uppgiften ska presenteras på torsdag vecka 46. Se länk nedan för instruktion till den första uppgiften.


Vi läser boken Ondskan av Jan Guillou under den första delen av terminen. Vi kommer att börja med högläsning och sedan kommer ni att få läsa själva, tillsammans i par och i grupp. Varje vecka kommer det att finnas frågor som ska besvaras skriftligt.

Välkomna till höstterminen!

Vi kommer att börja terminen med att arbeta med studieteknik. Du kommer att få ett häfte med uppgifter där vi kommer att diskutera hur du gör när du läser läxor, vilka hjälpmedel du använder dig av och hur du gör för att planera din läxläsning så effektivt som möjligt.

Klicka på länken nedan för matris i svenska.